کتابخانه ی عمومی نبی اکرم(ص) شهر پیشین

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۱۰ آذر ۹۷، ۱۳:۰۸ - نگار جهانشاهی
    عالی
  • ۲۲ اسفند ۹۶، ۱۱:۴۳ - حامد خداکریم
    احسنت

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۴آبان

سلام علیکم


روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است.

در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.


کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد. پس بیاییم با گرامی داشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.


اسلام، دین اندیشه و معرفت، و دین دانش، کتاب و معنویت است و می توان گفت آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتاب خوانی در زمین است و این حقیقت، با اندک کاوشی در لابه لای ورق زرین تاریخ اسلام به خوبی نمایان خواهد شد. تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، انکارناپذیر است. درواقع، تنها راه انتقال علوم گذشتگان به این عصر، کتاب بوده که در روایات نیز بر آن تأکید شده است. با این توصیف، ما وارثان فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی، برای تحقّق آن فرهنگ، باید به کتاب و کتاب خوانی اهمیت داده و کتاب را به عنوان یک کالای تأثیرگذارِ فرهنگی و معنوی، ارج نهیم.


کودکان و نوجوانان، سرمایه های عظیم میهن اسلامی، و آینده سازان و پاسداران ارزش های دینی و انقلابی اند. به همین سبب، ارائه کار و کتاب برای کودک و نوجوان، اهمیت ویژه ای دارد. پرداختن به کمیّت ها و کیفیت های مطلوب کار برای کودکان در زمینه انتشار کتاب و همچنین کتاب رسانی و خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان مناطق محروم، از مسایلی است که هرگز نباید مورد غفلت و کم توجّهی قرار گیرد.


کتاب خانه های عمومی، در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی های عمومی جامعه نقش به سزایی دارند. به تعبیری، عزم این نهاد، کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی، در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه می باشد. کتاب خانه، نهادی است که با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از دانش، زمینه بهره گیری مناسب از اندوخته های بشری را فراهم می آورد و با تأمین فرصت های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیّا ساخته و بر پیشرفت حیات اجتماعی می افزاید. با این توصیف، وظیفه همگان است که با استقبال از این مکان ارزشمند، بر شکوفایی استعدادهای نهفته میهن اسلامی مان بیفزایند.


فرهنگ مطالعه

برای پیش گیری از مفسده های اخلاقی، رهایی از پوچ گرایی، بالابردن سطح تحصیلی نوجوانان و جوانان، و نیز پیشرفت وضعیت فرهنگی خانواده ها، باید آنان را به مطالعه هرچه بیشتر تشویق کنیم؛ چرا که پرورش ذهن خلاق و مبتکر دانش پژوهان و تقویت روحیه علمی و دینی نسل سوم این مرز و بوم و باز شدن افق دید آینده سازان برای مشاهده شگفتی های جهان، همه در گرو مطالعه است. بر این اساس، با توجه به اهمیتی که دین مبین اسلام و بزرگان دینی به مطالعه داده اند، برای دفاع از آرمان های دینی و فرهنگ اسلامی و جبران عقب ماندگی ها و رسیدن به خود باوری، باید فرهنگ مطالعه همگانی شود.


اولیا و مربیان و نقش آنان

کمک به فراهم کردن امکانات و فرصت های مطالعاتی برای کودکان و نوجوانان، افزون بر همت و تلاش خود آنان، تلاش ها، برنامه ریزی ها و مشارکت های سنجیده و معقول اولیا و مربیان را می طلبد. تهیه و خرید کتاب، تشویق و ترغیب نوجوانان به مطالعه، همراهی آنان در بازدید از نمایشگاه ها و فروشگاه های کتاب، هدیه دادن کتاب، کتاب خوانی برای فرزندان و...، از شمار فعالیت های سازنده و برجسته پدران و مادران در تثبیت و تعمیق علاقه کودکان به کتاب و کتاب خوانی است.



ادریس بلیدئی
۲۲آبان

سلام علیکم

معرفی کتاب همشاگردی سلام که در موضوع آموزش مهارتهای مورد نیاز کودک است و در این کتابخانه موجود می باشد.


دربخشی از این کتاب می خوانیم:

 برخی اندیشمندان،علل ناتوانی های یادگیری را ضعف در شیوه های آموزشی می دانند،این افراد ناتوانی های یادگیری را امری ارثی نمی دانند بلکه آن را امری اکتسابی و ناشی از شرایط نامساعد یادگیری می دانند.

روش های تدریس نادرست،بی نظمی فکری معلم،کم حوصلگی،بی رغبتی یا عجله معلم در تفهیم مطالب،ناتوانی معلم در ایجاد انگیزه لازم در دانش آموزان برای جلب توجه آنها و عدم موفقیت معلم در تغییر نگرش منفی برخی از کودکان نسبت به درس،می تواتد از عوامل آموزشی در بروز مشکلات یادگیری کودکان باشد.

(کتاب همشاگردی سلام/صفحه ۶۲)


سرفصل های مهم کتاب

1.یادگیری،آموزش و پرورش

2.انواع مهارت های لازم در تعلیم و تربیت

3.آموزش و پرورش پیش از دبستان

4.آموزش و پرورش در دوره دبستان

ادریس بلیدئی
۲۲آبان

سلام علیکم

نشست کتابخوان کتابخانه عمومی نبی اکرم(ص) در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه ی مطالعه با نفرات ذیل برگزار گردید:

1-عبدالرحمن یتم(کتاب قصه هایی از امام رضا (ع)

2-مصطفی پرورزام(کتاب گوگوری بد صدا)

3-معین بکرام بهشت(کتاب دوستی روباه و گرگ)

4-مرتضی بیجاد(کتاب چگونه آسان نقاشی کنیم)

5-دانیال راهنورد(کتاب شرط گوگوری)

6-مسلم بیجاد(کتاب موش و آدم ها)


ادریس بلیدئی